בשבוע האחרון הוכרז על ההשקה של הפלטפורמה הקהילתית HEIR בהובלת מייקל ג'ורדן ובנו הבכור ג'פרי ג'ורדן. החברה הודיעה על גיוס של 10.6 מיליון דולר בהשקעה משותפת עם מספר קרנות הון, המרכזית שביניהן היא Solana Ventures – קרן ההשקעות של רשת הבלוקצ'יין הגדולה Solana.
אתם בטח שואלים את עצמכם: מה כל כך מיוחד בהקמה של עוד פלטפורמה קהילתית ברשת? ואיך מייקל ג'ורדן קשור לפרויקט?
המודל של HEIR מעמיד במרכזו את היכולת של יוצרים בכל גודל להעמיד את היצירות שלהן למכירה במן סוג של "מהדורה מוגבלת". הפלטפורמה, אשר מתוכננת לעלות במהלך שנת 2022, תפנה תחילה לספורטאים ותאפשר להם להציע מספר מוגבלת של מקומות (Seats) לנכסים דיגיטליים יעודיים.
המכירה תתבצע באמצעות מטבע שאינו בר החלפה (או בשמו המפורסם NFT) שייסחר בתוך רשת הבלוקצ'יין הגדולה של חברת Solana.

מייקל ג'ורדן
קרדיט: Shutterstock.com
מה זה בכלל NFT?
Non-Fungible Token הוא מטבע שאינו ניתן להחלפה במטבעות אחרים מהסיבה שהוא מייצג נכס ייחודי בודד.
השימוש ב-NFT מאפשר הלכה למעשה למסחר כל נכס דיגיטלי ע"י הנפקות פשוטות ומהירות על רשתות בלוקצ'יין מגוונות, החל מה-GIF המפורסם Neyan Cat, אשר נמכר ב-600,000 דולר בפברואר האחרון ועד לדמויות קופים שנמכרות כבר בשווי של מעל ל-רבע מיליון דולר לדמות. בין רוכשי דמויות הקופים ניתן למצוא סלבס כמו הקומיקאי ג'ימי פאלון, כוכב ה-NBA סטף קארי והמוזיקאי פוסט-מאלון.

קוף
קרדיט: Shutterstock.com
היקף המסחר שנמדד ב-NFT עד סוף הרבעון השלישי של 2021 נאמד בכ-10 מיליארד דולר, כאשר הצמיחה בחודשים האחרונים חדה משמעותית מהקודמים להם. תחזיות שונות צופות שהמסחר ב-NFT יגרד את הסכום האסטרונומי של 18 מיליארד דולר.

ניין קאט
קרדיט: Shutterstock.com
נכון להיום ההנפקות הפופולאריות ביותר עוסקות בעולמות הבידור, הספורט, האמנות והאווטארים, אך עלולה במהרה להתפתח כפיתרון יעיל ואיכותי לסגמנטים אשר סובלים מבעיות אבטחת מידע ומניעת הונאות כמו חברות ביטוח, רישום נכסי נדל"ן, בעלות על עיצובים מפורסמים, זכויות שידור של סדרות גדולות ואף של יוצרים קטנים ואנונימיים והסדרה של זכויות יוצרים בעולמות המוסיקה.
עם ההכרזה של פייסבוק על שינוי שמה ל-Meta והמעבר למרחב השלישי (המטאוורס) הפוטנציאל של פעילות מבוססת NFT עלה באופן משמעותי.
לפי החזון של מארק צוקרברג, חלק בלתי נפרד מהפעילות היום-יומית של אנשים תעבור למרחב השלישי. ערך נגזר הוא היכולת לבנות מאפס עולם חדש לחלוטין על כל האספקטים שלו: מבנים פיזיים, שטחי פרסום, פרטי אופנה, מקומות בילוי ומרצ'נדייס דיגיטליים אשר יוכלו לקבל ביטוי אמיתי באותו המרחב.
חברת EA, אשר מייצרת ומפיצה את אחד המשחקים הפופולאריים ביותר בעולם, FIFA, הודיעה שפעילות במרחב השלישי הוא חלק מהתאמת המודל העסקי שלהם ושיש לצפות לחידושים כבר בגרסאות הקרובות. האם כל אדם יוכל להיות סוף סוף בעלים של מועדון כדורגל, להיות ספונסר על החולצה של ברצלונה או בכלל לקנות עיצוב לחולצה מאחד מהמעצבים הכי מגניבים בפלורנטין?

FIFA
קרדיט: Shutterstock.com
כאמור, המעבר למטאוורס עתיד להשפיע על סגמנטים מרובים. אז איך עולם השיווק יושפע מכניסת הטרנד החדש?
לא מעט חברות כבר החלו לפעול בעולם ה-NFT כדי להגן על זכויות הקניין הרוחני שלהן מצד אחד, ובכדי לתת לעצמן את ההזדמנות העסקית-אסטרטגית להיכנס למטאוורס. נייקי, למשל, כבר פעלה כדי לרשום את נכסיה אשר ניתנים להורדה בתחום הדיגיטלי, מקדונלד'ס העולמית הודיעה על הנפקת NFT של קלף אספנות של אחד ההמבורגרים שלה, משחק הקלפים המפורסם UNO (דומה מאד לטאקי המוכר בישראל) הודיעה על סדרת קלפים מוגבלת ואדידס העולמית כבר השיקה את קולקצית ה-NFT הראשונה שלה.

opean
sea
קרדיט: Shutterstock.com